Ree

Op 23 juni 2021 heeft het bestuur van de FBE Noord-Holland het Faunabeheerplan Ree vastgesteld. Dit faunabeheerplan is gericht op het voorkomen van schade. Ingrijpen in de populatie middels afschot is vooralsnog niet noodzakelijk geacht. Er zijn namelijk nog mogelijkheden om schade preventief te voorkomen. Het plan is bedoeld voor grondeigenaren, grondgebruikers zoals natuurorganisaties en gemeenten, zodat zij gerichte preventieve maatregelen kunnen nemen.

De activiteiten in 2023 omvatten het laten uitvoeren van de tellingen, het monitoren en rapporteren van de valwildgegevens, en de inzet van andere middelen dan afschot om aanrijdingen te voorkomen.

Damhert

Op 26 juni 2020 heeft het bestuur van de FBE Noord-Holland het Faunabeheerplan Damherten in het Noord- en Zuid-Hollandse Duingebied 2020-2026 (FBP Damhert) vastgesteld. Op 20 oktober 2020 hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland dit plan goedgekeurd. Op 9 maart 2021 volgde de definitieve goedkeuring, nadat ook Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hadden ingestemd met het besluit.

Het beheer wordt uitgevoerd op basis van een ontheffing binnen en buiten het leefgebied. Jaarlijks stelt de FBE Noord-Holland een tel- en beheerrapportage op waarin de voortgang van het beheer wordt gerapporteerd en advies wordt gegeven over het volgende beheerseizoen.

Voor het beheer van de damherten bestaat ook altijd belangstelling vanuit de media. Jaarlijks staat de Faunabeheereenheid, in nauw overleg met de terreinbeheerders, media te woord over dit onderwerp.

Valwild

Voor de afhandeling van wildaanrijdingen van damhert en ree is door de Provincie aan de Faunabeheereenheid Noord-Holland een opdracht afgegeven (nog afgegeven onder de Wet natuurbescherming. De uitvoering door de Provincie belegd bij Stichting Valwild Nederland. De Faunabeheereenheid rapporteer over de aantallen wildaanrijdingen.