Jacht

De meeste planten en dieren in Nederland worden beschermd door de Wet natuurbescherming (sinds 1-01-2024 opgegaan in de Omgevingswet). Deze wet biedt echter ook uitzonderingsmogelijkheden. Wanneer bepaalde diersoorten schade aanrichten, kunnen deze onder strikte voorwaarden worden verjaagd of gedood. Dit gebeurt op grond van vrijstellingen, ontheffingen of opdrachten. Daarnaast noemt de Omgevingswet jacht als een instrument om schade te voorkomen via het handhaven van een redelijke wildstand populaties van specifiek in de wet benoemde wildsoorten. In de wet zijn vijf soorten benoemd waarop jacht kan plaatsvinden (de wildsoorten): konijn, haas, fazant, houtduif en wilde eend.

Faunabeheerplan Wildsoorten 2023-2029

De Omgevingswet vereist voor de jacht ook een goedgekeurd faunabeheerplan. Het is de wettelijke taak van het bestuur van de FBE om zo'n plan vast te stellen. Voor de uitoefening van de jacht fungeert het faunabeheerplan als koepel. Het is aan de grondgebruikers om binnen het kader van het faunabeheerplan te bepalen wat aan schadebestrijding nodig is en op welke wijze de jacht daarin een rol speelt. Het faunabeheerplan heeft daardoor vooral een belangrijke rol in de rapportage over de mate waarin de uitoefening van de jacht plaatsvindt en van de trends van de populaties van de vijf wildsoorten. Het bevat, in tegenstelling tot de schadesoorten, geen maatregelenpakket. Dit is aan de jachthouder. Het faunabeheerplan is daarom richtinggevend (niet bepalend) voor de jacht in de komende periode.

Het bestuur van de FBE Noord-Holland heeft op 21 juni 2023 het Faunabeheerplan Wildsoorten 2023-2029 unaniem vastgesteld. In navolging hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op 11 juli 2023 het plan getoetst aan de wetgeving en goedgekeurd. Tegen het plan zijn twee bezwaarschriften ingediend.

Jacht staat zowel landelijk als binnen de Provincie Noord-Holland op de bestuurlijke agenda. De FBE Noord-Holland heeft hierin zelf geen direct belang, maar draagt waar nodig bij aan de beleidsvorming door levering van data.

Uitvoering

Naast het administratief mogelijk maken van de jacht door het vaststellen van een wettelijk vereist faunabeheerplan wildsoorten bestonden de werkzaamheden uit het mogelijk maken dat jagers (wildsoorten) en faunabeheerders (schadesoorten) op eenvoudige wijze ter plaatse direct kunnen voldoen aan de wettelijke plicht het aantal gedode dieren naar soort, aantal en locatie kunnen rapporteren bij de FBE Noord-Holland. Deze data worden jaarlijks verwerkt en gepubliceerd op de website van de FBE Noord-Holland. Provincie en Rijk behouden hiermee overzicht over de aantallen gedode dieren en rapporteren daarmee aan Europa (derogatie).